Lépések a jövőkép kommunikálásához

2022.10.16

Miért fontos a jövőkép kommunikálása? 

Minden vezetőnek van jövőképe. Nelson Mandela számára az apartheid nélküli Dél-Afrika, Mahatma Gandhi számára a független India kiharcolása volt. Annak ellenére, hogy ők az emberiség történelmének legnagyobb vezérei közé tartoztak, bizonyos vonatkozásában nem sokban különböznek azoktól a vezetőktől, akiknek elképzeléseik vannak a saját szervezetükről.

A vezetés alapja, hogy a szervezet rendelkezzen jövőképpel. Ennek olyan víziónak kell lennie, amely áthatja a szervezet egészét és megnyilvánul a vezetőinek cselekedeteiben, hiedelmeiben, értékeiben és céljaiban. Hatással kell legyen minden alkalmazottra, aki részt vesz az álmok, az értékek és a célok megvalósításában.

Vezetőként először vízió alapján kell vezetni. Ha a vezető nem tud megálmodni egy meggyőző képet valamilyen elérendő célról, akkor nagyon nehéz lesz motiválnia a mögötte álló csapatot. S bár a jövőkép ugyan létfontosságú, ez valójában csak a vezetés kezdete. Egy vezetőnek képesnek kell lennie arra, hogy mindezt úgy kommunikálja, hogy másokat is bevonjon a megvalósításba. Ahhoz viszont, hogy az alkalmazottak megismerjék és szívesen kövessék, lépéseket kell tennie érte.

Mennyire meggyőző az Ön elképzeléseinek közlése?

Ha cselekvésre készteti az embereket, akkor jó úton halad.

Gyakran (tévesen) azt gondoljuk, hogy a jövőkép kommunikálása "nyilvános" és általában a "színpadon" történik, de az igazság az, hogy ezt a jó vezetők valójában a színfalak mögött végzik.
A jövőkép kommunikálása a vezető soha véget nem érő felelőssége.

A közös jövőkép jelentősége.

Egy vállalkozás céljait többnyire nem tudja egy ember megvalósítani, szükség van az alkalmazottak munkájára.

A vállalkozás méretétől függetlenül közös jövőképre van szükség a szervezet legalsó szintjétől egészen a félsővezetésig, mind csapat, mind egyéni szinten. Ha minden egyénnek, csapatnak és szervezeti egységnek világos elképzelése van arról, hogy a munkája hogyan járul hozzá a vállalkozás céljaihoz, sokkal valószínűbb, hogy harmonikusan tud dolgozni önállóan és csapatban is ezek elérése érdekében.

Egy jól működő rendszert úgy kell elképzelni, mint egy zenekart, ahol a karmester irányít. Ha a zenekar minden tagja kap kottalapot, megismeri, majd megtanulja a feladatát és rendszeresen együtt próbálva játszik a többi zenésszel, akkor ebből csodálatos zene fog születni.

Egyéni szinten az alkalmazottaknak meg kell érteniük, hogy munkájuk és szerepük létfontosságú a vállalkozás sikeréhez. Ha ezt éreztetik velük, akkor értékesnek fogják érezni magukat. Az alkalmazottak egyedi és különböző szerepeinek, készségeinek bemutatása segíti az elköteleződést az alkalmazottak egyéni szintjén. A csapat szintjén már tisztában kell lenniük azzal, hogy egyikőjük sikere hogyan hat a másikéra és a csoport egészére. 

Ahhoz, hogy a jövőképet oly módon kommunikálja, hogy mások szívesen kövessék, a következő lépések elengedhetetlenek:

Tegye láthatóvá.

Az első lépés az, hogy a jövőképet láthatóvá tegye. Miért fontos ez? Mert senki sem dönthet úgy, hogy követ valakit, amíg nem tudja, milyen irányba tart. Az embereknek tudniuk kell róla hova tartanak.

Ki kell fejezni és ezt rendszeresen meg kell ismételni, újra és újra.

Sokkal egyszerűbb és gyorsabb valamit felépíteni, ha időt szakítunk a győzelem meghatározására és megfestetjük a kész termékünk képét. 

A jövőkép megosztása a vezető központi szerepe, tájékoztatást nyújt az embereknek arról, hogy milyenek lehetnek a dolgok, mire kell számítaniuk. Segít felkelteni az érdeklődésüket és a motivációjukat. Ebből következik a második lépés, hogy egy világosan megfogalmazott vízió inspirál.

Legyen inspiráló.

Ha az embereket inspirálják, nagyobb valószínűséggel dolgoznak szívesen valamiért. A változás lehetősége motiválja az embereket. Persze izgulni fognak az ismeretlennel való találkozás miatt, de általában ez nem tart sokáig. 

A vezető elképzelése nem szólhat személyes sikerekről vagy eredményekről. Inspirálnia kell másokat, hogy túllépjenek önmagukon és jobbá változtassák a világot.

Milyen változást szeretne elérni a világban? Hogyan lesz jobb mások élete, ha az elképzelése beteljesül? Mutassa meg az embereknek ezt az álmot és ők örömmel fogják támogatni az elképzeléseket.

Legyen konkrét.

A harmadik lépés a konkretizálás. Az inspiráció létfontosságú, de még mindig nem elég. Egy vízió inspirációját gyakran történetek vagy értékek hordozzák. Megérintik a szívet és cselekvésre késztetik az embereket. De konkrét lépésekre is?

Túl kell lépni az absztrakciókon, hogy az elképzeléseit konkrétan megfogalmazza. Így az emberek láthatják, hogy mit próbál felépíteni, ugyanis az embereknek konkrét iránymutatásra is szükségük van ahhoz, hogy jó irányba induljanak. 

Összegzés.

A jövőkép a sikeres vezetés elengedhetetlen kelléke, amely a vezetőkkel kezdődik. Ha a vezető nem látnok, akkor a csapatból senki más sem lesz az. Ez az a felelősség, amelyet nem ruházhat át és nem mondhat le róla.

A jövőkép létrehozásához és közléséhez bátornak kell lenni. Azok az emberek, akik felvázolnak egy elképzelést arról, hogy milyennek kellene lenniük a dolgoknak, gyakran azok az emberek, akik elég bátrak ahhoz, hogy kimondják mi a nyilvánvalóan helytelen és igazságtalan. Nehéz hangosan kimondani, hogy a királynak nincs ruhája. Azonban ha egyszer valaki kimondja, az emberek látni fogják, hogy ez igaz.

Arra is fel kell készülnie, hogy az emberek támadni fogják. Az alapvető változásokhoz vezető ötletek ijesztőek tudnak lenni. Az emberek aktívan kampányolhatnak ellene, amelyek gyakran egészen személyessé válhatnak. Az emberek megpróbálhatják személyes problémáikat vagy saját hiányosságaikat is felhasználni, ezért vezetés közben folyamatosan kommunikálnia kell elképzeléseit. Az emberek a vezetőktől várják, hogy inspirálják és a helyes úton tartsák őket. Minél lelkesebb egy vezető és egyértelműbb az általa vázolt elképzelés, annál valószínűbb, hogy az emberek követik a példát.