Kisvállalkozás nagy akadályokkal
A kisvállalkozások tulajdonosainak közös kihívásai
Saját vállalkozást indítani bátor és jelentős erőfeszítéseket igénylő lépés. Bár a kezdeteket követően könnyen úgy tűnhet, hogy a nehezén már túl vagyunk, egy vállalkozás fejlesztése, magasabb szintre emelése egészen más történet, hiszen az igazi kihívásokkal csak azt indítást követően kell szembenézni.
Gyakran hallhatjuk a vállalkozóktól, hogy az első évek a legnehezebbek. Ennek oka, hogy a kezdeti időszakban, amikor a vállalkozás még gyerekcipőben jár, rengeteg akadályt kell leküzdeni és sok esetben a fő üzleti stratégia a hibákból való tanulás mentén alakul. Ezért nem is sikerül sokaknak túljutni az első néhány éven.
A nehézségek ellenére azt gondolom, hogy az egész élmény megéri és mivel a kihívásokat elkerülni úgysem lehet, egyszerűbb elfogadni őket és tudatosítani, hogy mindig az életünk részei lesznek. Ha valaki ennek tudatában van, akkor jobban kezelheti a problémákat és növelheti a túlélési esélyeket az üzleti életben.
Vessünk egy pillantást a kisvállalkozások tulajdonosainak leggyakoribb és legáltalánosabb kihívásaira.
Pénzkezelés
Egyetlen vállalkozás sem engedheti meg magának azt a luxust, hogy elherdálja forrásait és nem csupán a nagyobb vállalatoknak, hanem a kisebbeknek is meg kell tartaniuk és ragaszkodniuk kell ahhoz, amijük már van.
A kisvállalkozók számára kulcsfontosságú annak ismerete, hogy honnan származik és hova kerül a pénz. És mégis, a pénzforgalmi kérdések rendkívül gyakoriak a vállalkozók körében. Kétségtelen, hogy nem könnyű folyamatosan nyomon követni a kiadásokat és a bevételeket, de fontos megtanulni a pénzügyek kezelését és a költségvetés összeállítását, ha valakinek nincs ebben tapasztalata.
Szerencsére a technika segít. Manapság számtalan olyan eszköz létezik, amelyek elősegíthetik a szervezettebbé válást, a pénzügyek kezelését és úgy általánosságban a vállalkozás hatékonyabb működtetésének minden egyéb szempontjait. Bizonyos szoftverek használata végtelenül megkönnyítheti és leegyszerűsítheti ezeket a feladatokat, így elkerülhetőek az általános pénzkezelési problémák, egyszerűsíthető az üzleti tevékenység és növelhető a termelékenység.
Kiégés
Kisvállalkozónak lenni általában a sokoldalúságot jelenti. A legtöbb vállalkozó túl sok szerepet tölt be a saját vállalkozásában, szinte az egyszereplős show-ként működik.
Érthető, hogy amikor egy vállalkozás még csak elindul, általában nincs a vezető körül egy olyan szakemberekből álló csapat, amely képes ellátni az összes olyan feladatot, amelyet nincs idő elvégezni. Ezért van az, hogy sok vállalkozás tulajdonosa az első években már a kiégésig jut.
Nagyon könnyű elveszni a mindennapi üzleti folyamatokban és dolgozni hajnaltól az éjszakába nyúlóan, mielőtt ez tudatosulna. A munka és a magánélet egyensúlya ilyenkor nem számít, sőt nem is létezik és a kimerültség szépen lassan belekúszik a hétköznapokba.
Egészséges határokat kialakítani és felismerni mikor kell megállni és levegőt venni, szó szerint életmentő lehet.
Feladatok delegálása
Még akkor is, ha egy vezető/tulajdonos körül van elég ember, akik sikeresen el tudják látni az alapvető feladatokat, néhány vállalkozás tulajdonosa mégis úgy dönt, hogy mindent saját maga csinál. Az ő szemszögükből nézve ez azt jelenti, hogy teljes irányítással rendelkeznek vállalkozásuk felett, de kívülről nézve inkább egy olyan vállalkozásnak tűnik, amely az alapítójától függ. Ez nagy probléma, mert ha valami történik a tulajdonossal és valamilyen okból kifolyólag nem tudja ellátni a feladatait, akkor az üzlet elkerülhetetlenül mélyrepülésbe kezd.
A megoldás könnyűnek tűnhet - a vállalkozónak feladatokat kell átruháznia és el kell engednie bizonyos felelősségeit -, de ha az a mondás lebeg a szeme előtt, hogy "ha valamit jól akarsz csinálni, akkor magadnak kell elvégezned", az átmenet bizony nehéznek bizonyulhat.
Megfelelő munkavállalók, tehetségek megtalálása
A feladatok átruházása akkor könnyű, ha megértjük, hogy mennyire fontos a siker szempontjából, hogy megfelelő emberek legyenek a csapatban. És pontosan ebben rejlik a kihívás: olyan tehetséges emberek felkutatása, akik megfelelő képességekkel és/vagy tudással rendelkeznek a vállalkozás támogatásához és céljainak eléréséhez.
Sok vállalkozó tisztában van vele, hogy a megbízható, tehetséges és elkötelezett munkavállalók elengedhetetlenek a sikerhez. A jó hírű és nagyobb vállalatoknak nem okoz gondot a tehetségek vonzása, ugyanis több, mint elegendő jelölt áll sorban egy bizonyos pozícióra és csak választani kell közülük.
A kisebb és az induló vállalkozások esetében más a helyzet. A tulajdonosoknak sokszor hosszú és fárasztó folyamatokon kell keresztülmenniük mire megtalálják azokat a hozzáértő embereket, akikre támaszkodhatnak és bizony eltarthat egy ideig, amíg olyan tehetséges alkalmazottak kerülnek a céghez, akikkel jól tudnak együttműködni és akik elismerik a vállalkozás céljait, értékeit.
Új ügyfelek keresése, találása
Az üzleti vállalkozások rendelkezhetnek a legjobb termékekkel vagy szolgáltatással a piacon, de ha senki sem tud róluk, akkor a siker elérésének esélye igen alacsony. Az ügyfelek minden vállalkozás esetén létfontosságúak és ha csak néhány ügyfélre támaszkodik, a növekedés szinte soha nem fog bekövetkezni.
Mi történne, ha ez a néhány ügyfél hirtelen úgy döntene, hogy mással kíván a jövőben együttdolgozni? A vállalkozás valószínűleg azonnal megérzné és rövid időn belül a végét is jelentené.
Az ügyfélkör diverzifikálásának minden vállalkozás számára kiemelt fontosságúnak kell lennie, különösen azok számára, akik nem elégednek meg a jelenlegi helyzetükkel, hanem folyamatosan fejlődni és bővíteni próbálnak.
De az ügyfelek vonzása soha nem könnyű. Idő, erőfeszítés és hatékony marketing technikák megértése és alkalmazása szükséges hozzá.
A minőség és mennyiség közti egyensúly megteremtése
Az üzleti növekedés minden vállalkozó célja. De amikor sikerül a következő szintre jutni, akkor új kihívásokkal kell szembenézni. Néha a fejlesztés kompromisszumot jelent a minőség terén. Ez nem ideális forgatókönyv, de sok kisvállalkozásnál előfordul, ahol nincsenek (megfelelő) erőforrások a korábbival azonos minőség fenntartásához.
A termék/szolgáltatási paletta vagy az ügyfélkör bővítése mindenképpen előnyös egy vállalkozás számára, de csak akkor, ha ez megfelelően történik. A megnövekedett kereslet megnövekedett felelősséggel is jár és megfelelő stratégia nélkül nem biztos, hogy képes lesz megfelelni a saját maga számára támasztott elvárásoknak.
